Re:Re:uroven bioetickej subkomisie

hladajuci otec | 15.11.2013

ta formulacia je nespravna lebo je nepresna: ask vezmeme do uvahy definovanie viery ci uz v Katechizme KC alebo v Lumen fidei, ci v inych dokumentoch KC, tak viera ako slobodny racionolnovolovy ukon vyjadruje bytostnu afirmaciu transcenedtnej reality - cize osobneho Boha, ktory zjavuje seba sameho cloveku a v ramci zmluvy s clovekom Boh stavia pred cloveka svoje poziadavky, ktorych respektovanie je zalozene na viere v Boha. ak Boh hovori v dekalogu nezabijes, tak clovek ktory veri v Boha to respektuje primarne z dovodu viery v Boha a z dovodu respektovania jeho autority. viera je primarnym motivom konania veriaceho cloveka v kazdej rovine. clovek veri na zaklade slobodneho rozhodnutia a jeho viera zasahuje vsetky oblasti jeh zivota - aj vedu a ludske konanie v oblasti vedy - cize odbornej. tento vztah medzi vierou a racionalnou sferou je brilantne vysvetleny v Fides et ratio. obe dimenzie sa vzajomne komplementarne doplnaju. toto plati najma ak sa prihliadne na skutocnost, ze ludsky rozum je omylny a clovek sa aj v odbornej oblasti vedy myli, a niekedy casto. avsak v rovine viery sa nemyli, lebo sa opiera o autoritu absolutneho charakteru. z pohladu viery je potrebne a nevyhnutne sa vyjadrovat k odbornym veciam a skumat ci su same osebe alebo v rovine pochopenia v sulade s posolstvom sameho Boha. a toto skumanie je velmi zlozite. viera a rozum nie su v rozpore ale v sulade, ale niektore nespravne interpretacie tohoto vztahu v minulosti a aj dnes vedu k mylnym domienkam vzajomneho rozporu ci vzajomnej divergencie.
toto moje vysvetlene je velmi schematicke a zovseobecnujuce.

Pridať nový príspevok